Nettimarkkinoinnin kulmakivet
Tajuntaamme sukeltaa lukuisia mainoksia päivittäin useista eri kanavista, Twitteristä, Facebookista, Instagramista ja verkkosivuilta, joilla vierailemme. Monet mainoksista saattavat päivittyä alitajuntaamme, vaikkemme niitä aktiivisesti huomioisikaan. Osa mainonnasta tapahtuu ns. vaikuttajamainonnan kautta, jolloin suosittua webbikanavaa pitävä henkilö mainostaa hyväksi havaitsemaansa tuotetta tai palvelua, joka voi olla mitä tahansa siivoustuotteista majoituspalveluihin.
Sähköisten kanavien algoritmit seuraavat tykkäyksiämme ja liikkeitämme netissä, ja tuovat eteemme sen mukaista mainontaa. Oletko joskus ihmetellyt miksi sivustot täyttyvät hotellisivuilla surffailun jälkeen lukuisilla majoituspalvelumainoksilla? Mainostajat keräävät tietoa tavastamme liikkua verkossa, ja valitsevat sen perusteella sopivat kohderyhmät mainonnalle.
Vaikuta ja vaikutu
Ennen verkkomainonta oli lähinnä erilaisten pop-up-ikkunoiden ilmestymistä sivuille ja still-kuvia, joissa mainostettiin tiettyjä tuotteita. Yhä useampi on kuitenkin estänyt mainosikkunat, joten markkinoijat ovat pyrkineet luomaan uusia tapoja tuoda mainontaa verkkokalvoillemme.
Joitakin vuosia sitten puhuttiin laajalti piilomainonnasta, johon esimerkiksi suosittujen bloggaajien katsottiin syyllistyneen. Koska verkkomainonta on vielä melko uusi aluevaltaus, ovat lait siihen syntyneet samalla kun ala on kehittynyt. Eri sosiaalisen median kanavissa on lukuisia vaikuttajia eli influessereita, joita yritykset hyödyntävät markkinoinnissa.
Yksinkertaisimmillaan se toimii niin, että yritys lähettää tuotteensa vaikuttajalle, ja toivoo tämän kertovan tuotteesta kanavissaan. Eri kanavissa kuten Youtubessa olevilla vaikuttajilla saattaa olla miljoonia seuraajia. Heidän mainostamat tuotteet ja palvelut tavoittavat siis nopeasti valtavan kuluttajakunnan.
Verkkomainonnan sudenkuopat
Oikein laadittu verkkomainonta on asiallista ja suunnitelmallista, mutta kaikki eivät keskity verkkomainonnan hoitamiseen samalla intensiivisyydellä kuin muuhun mainontaan. Verkkomainonta on saatettu kokea helppona tapana kasvattaa asiakaskuntaa, mutta viime aikoina useassa yrityksessä on havahduttu sen todelliseen luonteeseen. Ellei verkkomainontaa ole huolellisesti suunniteltu, saattaa se kääntyä yritystä vastaan.
Lainatarjoukset ovat verkkomainonnassa hyvin yleisiä, ja oiva esimerkki siitä, miten verkkomainonnan voi hoitaa onnistuen. Yritykset ovat laatineet sivuilleen järjestelmän, jonka avulla on yksinkertaista ja nopeaa vertailla lainatarjouksia. Voit tutkia omakohtaisia mahdollisuuksia saada lainaa, hakea lainaa ja saada päätös nopeasti. Monilla asiansa hyvin hoitaneilla lainantarjoajilla on chat-palvelu, josta on helppo kysyä asiakasneuvojalta kysymyksiä pulmatilanteissa. Tutustu tarkemmin Lainat.fi sivulla!
Epäonnistuneen verkkomainonnan taustalla on usein suunnittelun puutetta, ja yritys pyrkii laajentumaan enemmän kuin on tarpeen.. Näkyminen kaikissa mahdollisissa kanavissa tarkoittaa kaikkien kanavien hoitamista tehokkaasti. Jos vastaukset asiakkaille viipyvät pitkään, eikä reklamaatioihin saada palautetta, leviää tieto huonosta palvelusta hyvin nopeasti sähköisiä kanavia pitkin.
Yrityksen tulee myös valita tarkkaan vaikuttajat, jotka sopivat sen imagoon ja palvelun tai tuotteen käyttäjäksi. Retkeilystä ja luonnosta kiinnostunut influesseri ei ole sopiva kohde viiden tähden loistohotellin palveluille tai mannekiiniksi yökerhovaatteille.
Erotu eduksesi verkossa
Verkko on täynnä lukuisia samaa tuotetta mainostavaa yritystä. Aivan kuten muissakin markkinointikanavissa, myös verkossa yrityksen tulee erottua edukseen. On valittava oikeat kanavat ja mainoskampanjan sanoma, ja mietittävä mikä voi mennä pieleen. Verkko on armoton yrityksille, ja sitä voisi kuvailla areenaksi, jonne tuote heitetään kuin Roomassa aikoinaan gladiaattori leijonan eteen. Pienetkin virheet yrityksen tai tuotteen mielikuvassa saattavat saada aikaan valtavasti negatiivista julkisuutta.
Verkko antaa kuitenkin valtavasti mahdollisuuksia, kunhan sitä osaa käyttää oikein. Ellei yrityksessä ole asiantuntemusta verkkomainonnan suhteen, on parasta luottaa ammattilaisiin. Isompien yritysten kohdalla on myös järkevää pohtia verkkokanavien hallinnan ja palvelun ulkoistamista, sillä rahkeet eivät välttämättä riitä sen hallintaan. Verkko ei ole markkinapaikka, joka sulkeutuu yrityksen ovien sulkeutuessa. Eri kanavissa tapahtuu vuorokauden jokaisena tuntina. Jokainen yritys toki toivoo, että se saisi verkossa positiivista nostetta, joka auttaisi sitä levittämään tuotetietoutta mahdollisimman monille kuluttajille.